Insnöad

Nu är vi officiellt insnöade. Vägarna runt omkring stängs av pga snö och blåst. För alla svenskar som fnyser åt skåningarna och deras snökaosproblem vill jag bara meddela att jag delade er mening tills jag flyttade hit. Nu har jag dock ändrat mig. Det stora problemet här är dels temperaturen och dels landskapet. Temperaturen håller sig oftast kring 0-strecket vilket innebär att det töar och fryser på om vartannat. Resultatet blir glashala vägar a la halkkörningen i körskolan vilka är omöjliga att få grepp på. Blir det kallare (som det har varit nu ett tag) betyder det att vi får mer snö. Eftersom landskapet till stora delar är platt med lite skog så blir vindarna hårdare vilket blåser upp stora drivor med snö på vägarna. Det är alltså möjligt att bli insnöad i Skåne trots att det kanske inte ligger mer än fem cm snö. Just nu har vi snarare 50 cm snö och mer kommer hela tiden. Dessutom blåser det, så ja, vi är insnöade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0