När är julen slut?

Så var julen (äntligen) över. Eller är den egentligen det? W frågade mig häromdagen när julen är slut och det är inte helt lätt att svara på. Det omedelbara svaret är väl att den slutar efter annandagen för då är det ju tillbaka till jobb och vardag igen. Men å andra sidan så har många jullov och granen ska ju inte kastas ut förrän på tjugondag Knut. Sen har vi ju faktiskt trettondagen den 6 januari. Det är ju trots allt en röd dag så officiellt är ju inte julen slut förrän då. Men å tredje (?) sidan så undrar jag lite vem som egentligen firar trettondagen och vad man egentligen förväntas göra då? Det hade väl varit en bättre ide att avrödifiera den dagen och ge oss tillbaka annandag pingst. Jag saknar verkligen annandag pingst och tycker absolut inte att nationaldagen är en fullgod ersättning. Men tillbaka till julen.


Jag är verkligen nöjd och belåten och mätt på julen för den här gången och har faktiskt redan lust att börja plocka ihop julpyntet. Men det är ju så jobbigt och sen vet jag hur tomt det ser ut efteråt och hur ledsam januari ter sig utan allt det röda och mysiga så det får nog vara kvar ett tag. Väninna S som kommer och firar nyår här imorgon beställde ju också nyårsfirande här eftersom det är så mysigt hos oss så då får jag ju försöka leva upp till standarden.

Konstigt nog så har jag inte ledsnat på julmaten i år trots att vi har levt på rester ända fram till nu. Normalt sett står det mig upp i halsen redan på annandagen men i år har det smakat mig hela vägen.
Summa summarum så har det varit en bra jul, men det är nu skönt att ha huset för sig själv igen. W leker för fullt på golvet med sina julklappar och jag ska ta en röjare i huset för att vara redo för nästa fest. Men först tror jag att vi ska slöa lite i soffan med en bra film. Det tycker jag att jag har förtjänat innan diskursanalysen åter kallar på mig!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Härligt att du är tillbaka...TACK! så jätte mycket för den fina kokboken. Lovar att jag kommer hitta många goa grejer att laga från den....

Måste höras någon dag, kanske nästa år hihihi....

Stora varma dunder kramar och ett Gott Nytt år till dig och din fina familj...

Kärlek Caroline

2010-12-30 @ 22:43:37
URL: http://linasegna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0