Back in business

Länge övervägde jag att låta bloggen gå i graven men ett oanat sug efter att skriva har nu fått mig att börja ge den konstgjord andning!

Uppdateringen efter nästan ett helt års tystnad lyder som följer: stress, effektivitet, energibrist, energiöverflöd, depression och livsglädje.

Ja, jag tror att man kan sammanfatta mitt år ungefär så. Strax efter bloggens skendöd började jag på ABM-Mastern i Lund, se här, och precis som förutspått blev det mitt livs hårdaste år hittills. Jag började studera heltid men jobbade kvar på Gästis på kvällar och helger.Tempot stegrades med flera hundra procent och i slutet på november ifrågasatte jag på allvar mitt förstånd och de val jag gjort. Utbildningen är högklassig och väl upplagd och jag har lärt mig mycket, men jag skulle aldrig göra om det. Jag är inte, och kommer aldrig att bli, en kulturnörd. Dock hoppades jag innerligt att jag fortfarande skulle tycka om att arbeta som bibliotekarie eftersom jag hade en stark känsla av att utbildning och arbetsliv inte i alla lägen är starkt korrelerande. Alltså knogade jag på under hela våren trots att jag kände mig otroligt stressad och otroligt trött. Energiförbrukningen översteg vida energialstringen och den långa, mörka vintern lyckades verkligen med att suga musten ur mig. Jag hade bara lust att strunta i allt och lägga mig och, om inte dö så i alla fall sova. Som Gordon Ramsey hade sagt det så hade jag "hit rock bottom". Därför kunde det inte annat än bli bättre.'

Och det blev det. Trots att våren var en kall och otrevlig historia så kom ändå ljudet tillbaka. Mitt älskade, nordiska ljus som fyller mig med extas och livsmod. Jag började ta kosttillskott för extremt trötta (varning för reklam) som finns i hälsokosten och på apotek (Mivi Total Plus) och efter att ha gett det ett par veckor började jag faktiskt återfå min energi. Och energi föder energi. Jag blev plötsligt mer effektiv och fick ett större utbyte av dagarna. Att jag under terminerna håller hårt på sovtiderna hjälper också en del. 23-07 är det sleeping time och jag blir faktiskt piggare av att hålla på det än av att sova ut när jag har möjlighet. Dessutom drog jag ner på extrajobb till ett minimum för att ha någon som helst möjlighet att föra ett socialt liv.

Detta är alltså den grundläggande förklaringen till att denna blogg sattes på undantag, vilket den inte var ensam om. Till slut svarade jag knappt i telefonen av rädsla för att få en förfrågan om min tid, vilket jag inte kunde överskåda. Men så äntligen kom sommaren och jag blev mig själv igen och min tid blev åter min egen. Jag har nu kommit fram til att fyra och ett halvt års akademiska studier är mer än nog och jag ser inte fram emot hösten och mitt sista år innan jag har min Masterexamen.

Däremot har jag haft den stora lyckan att få sommarjobb på byns biblioteksfilial i fem veckor och här har jag insett att jobbet som bibliotekarie är, om inte min livsdröm, så i alla fall ett mycket behagligt och givande yrke som jag kommer att trivas med i framtiden. Mina misstankar om att en så hög, akademisk utbildning som min inte är nödvändig tycker jag mig ha fått bekräftade, men det är inte utan att det faktiskt är en lättnad. Jag är ju trots allt en vanlig, hederlig arbetarklassättling. Bäst av allt är i alla fall att när jag gått hem från jobbet finns det inget som hänger över mig utan jag är faktiskt ledig.

Detta är just nu mitt liv i ett nötskal och framåt hösten börjar väl det hela om, men den här gången ska jag vara mer förberedd. Just nu tänker jag bara njuta av livet och drömma om framtiden!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Ja bara njuta det gör vi också....önskar så att man fick chans att njuta alltid, inte ha en massa måsten! Men nu är det iallafall semester och livet leker...det är underbart! Längtar efter att få träffa er...varm kram

2010-07-24 @ 10:20:30
URL: http://linasegna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0