Semester och livsöden

Idag var första officiella semesterdagen. Den har spenderats med garderobsrensning, IUP-samtal på dagis och personalmöte på jobbet. Kul...

Men imorgon bär det iväg på minisemester och det ska bli väldigt mysigt. Övernattning i Stockholm följt av en tur till Tallinn. Det blir nog alldeles lagom mycket resa för W och jag är glad för båtresan där han kan få springa av sig. Dock har glansen med resan falnat lite efter att jag av en slump hittade en gammal reseledarkollegas blogg idag. Hon blev tydligen kvar på Kreta och är idag gift med en grek. Det är visserligen inget jag avundas henne, men oj vad jag plötsligt saknar Grekland och önskar mig tio år tillbaka i tiden. Det där med att bo en längre period någonstans där solen alltid skiner och livet för det mesta är skönt är något som inte kan återupplivas på en eller två veckors semester. Men oavsett vilket kommer nog Grekland alltid att vara landet i mitt hjärta. Därmed inte sagt att jag inte ser fram emot att resa till Estland. Eller som en vän till mina föräldrar en gång uttryckte sig vid ett besök på en vänort i Estland: "we are very happy to be here in Eastland" :-).

Det är lustigt det där med val. Livet består ju egentligen av en lång räcka val som i sista änden leder en just... hit. Att jag är den jag är just precis där jag är är ju resultatet av alla de beslut jag tagit genom åren. Ändå kan man ibland stanna upp och undra hur man egentligen hamnade här? Hur kom det sig att Karro blev kvar i Chania och att jag hamnade i S-by? Beslut som för ögonblicket verkade små kan sett i backspegeln vara den krök där livet fick en ny inriktning. Som att jag vid femton års ålder inspirerades av kompisens beslut att söka sig till en gymnasieskola långt bort där man kunde läsa något mer spännande än det vanliga ubudet. Det plötsliga infallet påverkar mig än idag då jag fortfarande jobbar inom restaurangbranschen efter att i stort sett ha blundat och pekat i utbildningsbroschyren. Kanske man borde vara lite mer uppmärksam i vardagen på vad man egentligen väljer och fundera över om det verkligen är det man vill?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0