Bloggvärldens språkfattigdom


Idag har jag tittat lite på de mest besökta bloggarna och häpnat över vad jag fann. Visst inser jag att man inte kan förvänta sig underverk på folks offentliga "dagböcker" eftersom det ju egentligen är vad det är, men hur kan standarden på de mest besökta bloggarna vara så oerhört låg? Visserligen kanske man inte kan döma vad folk skriver om men att man tänker över hur man formulerar sig och att man åtminstone försöker stava rätt när man skriver offentligt är väl ändå det minsta man kan begära?

 

Att de allra flesta bloggar skrivs av tonårsflickor som inte intresserar sig för mycket annat än smink, kläder och pojkar och därmed förmodligen blir lästa av andra tonårsflickor som delar dessa intressen förklarar väl deras popularitet. Dock förklarar det inte hur man som författare till vad det vara månne kan vara så totalt befriad från all kunskap om språkets uppbyggnad och grammatik och att ingen reagerar på detta.

Personligen läser jag inte bara innehåll utan upplever en skönhet i själva texten, dess "flyt" och dess ordval. Vissa författare kan jag inte med helt enkelt på grund av det sätt de behandlar språket på medan andra kan få mig att läsa i stort sett allt genom att vara mästerliga språkvirtuoser. Ta till exempel Jan Guillou. Hans verk är i sanning njutbara även om det gäller en forskningsrapport om häxjakt på 1600-talet.

 

En blogg behöver självklart inte leva upp till några sådana normer men kan ändå vara tilltalande för både öga och (inre) öra. Jag läser ofta mammabeckas.blogg.se som trots att den oftast inte handlar om annat än hennes vardagsliv med sina barn alltid är väl uppbyggd och mycket trevlig att läsa rent språkmässigt. Mamma Becka är bara 18 år och alltså handlar detta inlägg inte om någon attack på tonåriga flickbloggare utan som sagt i inledningen helt enkelt om den virtuella världens fattigdom och det faktum att otroligt många människor förspiller sin tid på att läsa eländet och (djärvt sagt vilket medges) därigenom blir fördummade av tomt svammel som inte har någon struktur vare sig i innehåll eller uttrycksform. Om det är så svenskan ser ut bland gemene man i Sverige så uppmanar jag alla att delta i ett upprop om mer svenskundervisning i skolorna med större kvalitetskrav! 

Tilläggas bör att detta inte på något vis är en vetenskaplig undersökning utan mer en allmän uppfattning jag bildat mig genom slumpvist urval bland blogg.se's 20 i topp lista.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0