Julkalender

Tro't eller ej, hittills har vi sett varje avsnitt av julkalendern med te i soffan och tända ljus. Adventsstjärnans ljus i fönstret, precis så där stämningsfullt som jag ville ha det. Jag vet inte om jag tycker själva kalendern är något speciellt att hänga i granen, men jag kan stå ut med den. Uppskattar speciellt mamma Ritvas finska brytning och hennes maniska räknande på finska... yksi, kaksi, kolme, neljä... kolmetuhatviisisataseitsemänkymmentäkuusi... Får mig att känna mig hemma på nåt vis.


Men inte nog med det. Jag har ju säkrat mig kvalitativt julkalendertittande i år varför vi också ser på Sunes jul. Det är lika fantastiskt som jag minns det även om så klart inte alla avsnitt kan leva upp till förväntningarna. Här är det framför allt pappa Rudolf som är favorit, så klart. Får mig också på nåt vis att känna mig hemma eftersom han i vissa lägen påminner om farbror H. Som när han bränner sig i rumpan på adventsljuset... Det är precis som att se farbror H på skidsemester med skållade händer från grytan på spisen. Samma kvävda vrål och högröda ansikte. Hemma helt enkelt.

Däremot är de första två avsnitten av Trolltider, vilken jag minns som världens bästa kalender, något av en besvikelse. Jag har väl blivit för modern för handlingen framskrider allt för långsamt och dessutom är ljudet av mycket dålig karaktär. Men lite mysig är den och jag ger den absolut flera chanser till. Dock vaknade W med täppt näsa och växvärk i natt och var dessutom ledsen för att tomten bet honom i magen, varför jag inte är helt säker på att han är överens med mig om det mysiga.

Men ett är säkert och det är att julen firas in med otaliga kalendrar i detta hus. W har en paketkalender, playmobilkalender, chokladkalender och en vanlig papperskalender att öppna varje morgon och inte mindre än tre kalendrar att se på tv. Igår sa han dock lite förnumstigt att nu räckte det med kalendrar på film, nu hade han fått nog.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Låter som mys....jag längtar efter dig...det är som att delvis vara hemma! Finner inte samma julkänsla utan dig...har aldrig gjort! W låter som en klok pojke...en kalender är mer än tillräckligt här hemma...=) Kram

2010-12-03 @ 21:47:43
URL: http://linasegna.blogspot.com
Postat av: Hanna

Jo, jag är väl böjd att hålla med men på något vis så bara blev det så här i år... Som tur är är han mycket glad och uppspelt varje dag varför det känns som om det är värt det. Kom hit och var hemma lite grann då! Vi kan höra julmusik och dricka julmust och baka pepparkakor. Eller gå promenad i vinterlandskapet. Eller slå in paket och rimma. Och känna oss hemma! Kram

2010-12-06 @ 15:08:15
URL: http://haricas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0