Julklappsallergi?

Kan man ha pms utan att det är den tiden i månaden? Idag känner jag mig sur och grinig utan någon som helst anledning men jag misstänker att det hänger ihop med allt julklappsprat som försiggår just nu.
Någon gång under de senaste åren har jag blivit allergisk mot julklappar utan att märka av det och nu står jag här med kraftiga besvär. I år har jag ignorerat allt vad julklappsköp heter och mina enda ansträngningar i den riktningen har varit att försöka trumfa igenom kraftigt reducerade priser på byteriet. Detta har endast gått igenom till viss del och som det är nu så blir jag irriterad av frågor som "Vad önskar du dig av mig?, förbannad av kommentarer som "Då får du en sådan av mig" och helt ursinnig vid spörsmål som "Hur mycket ger vi varann för?" Om det inte är mer i att ge julklappar än att i god tid överlämna en beställningssedel med en styck beställning, gärna innehållande vara, färg, storlek och inköpsställe, och att i god tid före jul få en bekräftelse på vad man får för vilket pris, så vill jag till varje pris hellre undgå dem. All min givarglädje försvinner av dylika resonemang och jag blir rigid och snål och ingenting passar mig.
Tyvärr har jag i vuxen ålder införlivats i en familj som tycker att det är helt ok med vansinniga arrangemang som urholkar de redan tunna plånböckerna, istället för att ge med hjärtat eller avtala att låta bli. Jag som inte delar blodsband kan inte mycket säga utan får stå här med nysningar, klåda och utslag och hoppas på att det snart är nyår!
Och jag som brukade älska julen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0